Lotsbeschikking

Zit iets in de lucht? Zijn dingen voorbestemd te gebeuren? Bepaalt het toeval de gang van zaken, of heeft een god of de kosmos hier een handje in? En zo ja, bepalen zij dan alleen de leuke of ook de slechte dingen?

Sinds mijn verkeersongeluk eind vorig jaar houden dit soort zaken mij bezig. Is er een reden voor? Of was het gewoon pure pech? Had het uitgemaakt wanneer ik net twee minuten eerder was vertrokken? Of wanneer de verkeerslichten niet zo lang hadden op rood hadden gestaan? Had ik beter eerst toch nog even naar het toilet kunnen gaan voordat ik wegging?

Ik weet het niet. Wat ik wel frappant vind, is dat ik precies een week eerder, voor het eerst in de drie jaar dat in mijn scooter heb, ben gevallen door ijzel in de bocht van de straat. Hoe voorzichtig ik ook deed, ik had er geen controle over. Een voorteken? Of dan het feit dat ik in de weken daarvoor al meerdere keren in vergelijkbare situaties als de situatie van het ongeluk had verkeerd: auto’s die opeens uit zijstraten of van parkeerplaatsen kwamen en vergaten dat ze ook nog een fietspad moesten kruisen. Hierdoor was ik al een stuk voorzichtiger en droeg ik zelfs een geel reflecterend hesje. En toch heeft alle voorzichtigheid niet geholpen. Ik werd aangereden. En goed ook.

Maar wat is de reden? Is er een reden? Waar is dit goed voor? Heb ik de rust nodig? Zeven weken op bed om bij te komen van 2011? Of stonden de sterren verkeerd voor mijn eindexamen in januari? Is er een andere reden? En hoe valt dat dan weer te rijmen met het schijnbare geluk dat ik heb gehad bij het ongeluk? Het had namelijk heel anders kunnen aflopen…

Ik weet het niet. En waarschijnlijk zal ik het ook nooit weten.

LC

2 gedachtes over “Lotsbeschikking

Geef een reactie

