Rauwe angst

Ben jij weleens bang geweest? En dan bedoel ik niet het bang-voor-spinnen-bang, maar echt bang? Zo bang dat je misselijk bent van angst? Dat je hart te groot lijkt voor je ribbenkast en je het luid en duidelijk voelt kloppen in je keel? Dat je ademhaling steeds hoger wordt, dat het lijkt alsof je niet voldoende zuurstof binnen krijgt en dat je zelfs gaat hyperventileren?

Ik wel. Gisteravond. De aanleiding? Ik moest deze ochtend in een auto stappen om naar Rotterdam te rijden. Ik weet het: ik geloof het ook niet nu ik het zo zwart-op-wit zie staan. Ik, liefhebber van wildwater, die het liefst morgen weer uit een vliegtuig springt, die down-under heeft gebackpackt, tarantula’s heeft geaaid, slangen om haar nek heeft gehad, tattoos heeft laten zetten, twee bevallingen heeft overleefd. Ik.

En waardoor? Gewoon volle, pure, rauwe angst. Niets meer en niets minder. Angst voor een verkeersongeluk. Angst om weer door een niet-oplettende medeweggebruiker aangereden te worden. Angst voor gladde en besneeuwde wegen. Angst om geen controle te hebben. Angst voor pijn. Angst om weer weken aaneengesloten op bed te liggen. Angst om me machteloos te voelen. Angst om tegelijkertijd met mijn partner om te komen en twee kindjes moederziel alleen achter te laten op deze wereld.

Ik ben bang. En ik heb eraan toegegeven…

2 gedachtes over “Rauwe angst

  1. Het heeft tijd nodig om de scherpe randjes er van af te halen. Zo even uit mijn hoofd: het was toch eind december/begin januari dat het ongeluk gebeurde? Zo ja; het is pas een maand later! Niet zo gek dat deze dingen je angst aanjagen. Met deze sneeuw ben ik ook bang dat ik een ongeluk veroorzaak. Ik hoop voor je dat de angst gauw weg gaat..

    Like

Geef een reactie

