Vrij

Wat betekent vrij voor jou? Staat het voor vrije tijd, een vrije dag van werk, het weekend? Of misschien zelfs wel voor vakantie? Voor plezier maken, lekker doen waar je zin in hebt, zelf je tijd indelen? Onbelemmerd en onbeperkt je gang kunnen gaan?

Voor mij staat vrij op dit moment voor totaal iets anders. Vrij betekent voor mij verlost te zijn van het wachten. Het wachten tot ik weer kan gaan doen wat ik wil, dat ik niet meer aan mijn bed gebonden ben, niet meer continu na de kleinste inspanning moet rusten. Niet meer gevangen in een lichaam dat nog even niet wil wat mijn geest het vraagt.

Maar vooral wil ik vrij zijn in mijn hoofd. Vrij van de stem in mijn hoofd die mij de hele dag door aan het verdedigen is tegen de valse beschuldigingen van de tegenpartij. De stem die zegt dat ik geen zestienjarig scootertuig ben dat zo nodig te hard moet rijden omdat het stoer is. Dat te hard rijden sowieso niet mogelijk is op het stuk fietspad voor de plek van het ongeluk. Het had niet alleen net geregend en er reden fietsers, maar de weg heeft ook nog een aantal scherpe bochten en de kuilen op dat stuk zijn zo groot dat ze je lanceren wanneer je te hard rijdt. Bovenal is het een gevaarlijk stuk omdat automobilisten vaak vergeten hier naar rechts te kijken bij het invoegen…

Vrij van de stem die schreeuwt tegen de tegenpartij dat ik ALTIJD mijn verlichting aan heb. Niet alleen omdat je bij mijn scooter niet anders kan; zodra je contact maakt, gaat het licht branden. Maar ook omdat ik dat veiliger vind. Ik rijd in de auto overdag ook altijd met het licht aan. En bovendien droeg ik op de scooter ook nog eens een afschuwelijk geel reflecterend hesje zodat ik nog beter zichtbaar ben voor het overige verkeer. Ook ’s ochtends, wanneer het eigenlijk niet meer nodig was. Dus hoe is het mogelijk dat iemand dan verklaart dat ik mijn licht niet aan had? Hoe durft hij het te beweren? Hoe durft de tegenpartij te zeggen dat ik mijn licht niet aan had en te hard reed? Als hij dit inderdaad zou hebben gezien, hoe fout is hij dan geweest? Dan heeft hij opzettelijk zijn auto voor mij op het fietspad gezet, ondanks het feit dat hij mij zonder verlichting en met een te hoge snelheid aan zag komen rijden. Zou dat niet vreselijk zijn?

Ik ben zo boos. Ik voel me zo machteloos. En wat wil ik graag vrij zijn.

LC

Deze blogpost is geschreven in het kader van WOT (Write on Thursday). Op het blog van Karin Ramaker lees je er alles over.

10 gedachtes over “Vrij

  1. Vreselijk, dat je zo’n ongeluk hebt gehad. Nog vreselijker dat die automobilist niet gewoon kan toegeven dat het zijn/haar fout was. Het vreselijkst dat het aan jou knaagt, want daar word jij niet beter van…
    Je hebt puntgaaf beschreven wat de gedwongen onvrijheid voor jou betekent. Ik ga meer van je lezen! Ik hoop zo snel mogelijk puntgave teksten, die je in meer vrijheid, met minder fysieke beperkingen gaat schrijven.
    Wordt snel beter!

    Like

  2. Zo zeg wat herken ik hier veel van! Ik ben nog maar net begonnen aan je blog en ben erg benieuwd hoe jouw ontwikkelingen zijn gegaan. Ik ben vorig jaar januari als voetganger aangereden door een dronken automobilist die mij zwaargewond achter liet en doorreed.
    Ik hoop dat je die vrijheid waar je zo naar verlangt inmiddels hebt kunnen vinden, maar ik kom voor mezelf wel tot een conclusie dat de vrijheid nooit meer zo wordt als voor het ongeluk. Een soort gevangenschap in stilte…veroorzaakt doordat mijn hoofd dat niet aankan wat mijn hart wil. Nu nog even leren om daar mee te dealen…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

