4 mei

Welke associaties heb jij bij 4 mei? Dodenherdenking? Oorlog? Verzet, onrecht? Trouwdag? Ja, je leest het goed: trouwdag. Zeven jaar geleden stonden Man en ik, met Zoon in de reiswieg, bij de burgerlijke stand. De datum was geen bewuste keuze, al vonden we het feit dat we voortaan de vlag halfstok mochten hangen op onze trouwdag wel komisch. Het was eenvoudigweg de eerste beschikbare dag waarop gratis getrouwd kon worden. Voor ons geen poespas, gewoon in spijkerbroek.

Het mooie van het hebben van 4 mei als trouwdatum, is dat ik op die dag naast het herdenken van de doden ook mijn huwelijk en leven overdenk. Is ‘dit’ het nog wel? Ben ik tevreden? Ben ik gelukkig? Zou ik liever ergens anders willen zijn? Wat kan ik veranderen om mijn leven beter te maken? De antwoorden op die vragen zorgen vaak voor nog meer vragen, dilemma’s en overpeinzingen. Want ja, ik zou graag ergens anders willen zijn, in een heerlijk warm land, en van hobby’s mijn beroep maken. Of de hele wereld over reizen en gaan waar de wind me heen waait. Er is nog zo veel te zien…

Er is alleen een grote ‘maar’: wel met Man, Zoon en Dochter. En die combinatie is niet realiseerbaar, nu nog niet in ieder geval.

Dat betekent natuurlijk niet dat ik bij de pakken ga neerzitten. Er zijn namelijk genoeg realiseerbare dromen te verwezenlijken. Werk, studie, muziek, schrijven, revalidatie, sporten: meer dan genoeg te doen! En af en toe droom ik stiekem even weg en bedenk ik me wat ik zou doen met de hoofdprijs van de staatsloterij…

Waar droom jij van?

LC

5 gedachtes over “4 mei

  1. Heel mooi, het ontroert me… Nooit bewust bij stilgestaan, maar ik koppel 4 mei ook aan de balans opmaken, zelfreflectie. Jij brengt dat nu voor mij in bewuste verbinding. Daar zal ik volgend jaar aan denken!

    Like

  2. Ik droom van wat jij van droomt : soms wil ik ook ergens anders zijn of 1 jaar loopbaanonderbreking opnemen en de wereld rondtrekken en ontdekken. Mijn droom realiseren : paragliden in de Grand Canyon. Ooit doe ik dat zeker weten!
    Verder heb ik geen enkele associatie met 4 mei. Bij ons worden de doden op een andere datum herdacht.
    Liefs

    Like

    1. Wanneer jij gaat paragliden in de Grand Canyon, ga ik met je mee! Dat bedoel ik met van je hobby’s je beroep maken: raften, kayakken, zeilen, parachutespringen, paragliden, snorkelen… wat zou het heerlijk zijn dat voor je beroep te mogen doen. Het bedrijfsplan voor onze eigen rafting-school & zeilschool in Australie ligt alvast klaar. Nu de centjes nog… LC

      Like

Geef een reactie

