Baksteen

Wacht jij? Wacht jij op dingen om te gebeuren, zodat je leven dan weer goed is, of beter? Fantaseer jij over hoe een bepalend moment in je leven anders had kunnen verlopen en welk effect dat dan zou hebben gehad op de rest van je leven? Of verwacht jij dat wanneer iemand op een later moment zijn fouten erkent en sorry zegt, dat het dan allemaal minder erg, minder pijnlijk is?

Naar aanleiding van de aanrijding heeft de officier van justitie besloten dat Tegenpartij in een strafzaak voor de rechter moet verschijnen. En ik voel niets. Helemaal niets. Geen blijdschap, geen opluchting, niets. Deze strafrechtelijke zaak staat weliswaar los van mijn civiele procedure, maar toch: het Openbaar Ministerie wil Tegenpartij horen. Tegenpartij is dus fout. En toch het doet niets met me.

Wat ik me vandaag besefte is dat ik eigenlijk wachtte op een simpel en eenvoudig ‘sorry’ van Tegenpartij. Op zijn begrip en zijn aanvaarding van de schuld. Maar waarom? Zouden zijn excuses ook maar iets aan de situatie veranderen? Zouden de afgelopen 19 weken daarmee opeens minder naar en vervelend worden? Het antwoord daarop is nee. En dat besef raakte me vandaag als een baksteen. Vol op mijn kin.

Mijn openbaring van vandaag: perioden vol pijn en verdriet worden niet minder zwaar wanneer de aanstichter hiervoor zijn excuses aanbiedt. Nu niet, nooit niet.

LC

Deze blogpost is geschreven in het kader van WOT (Write on Thursday). Op het blog van Karin Ramaker lees je er alles over.

2 gedachtes over “Baksteen

  1. hee lieverd, ja we blijven wachten, maar het haalt niet uit he? gebeurd is gebeurd, en mensen die slapen er geen nacht minder om….. zoals wij maar veel te goed weten! koekel van mij.

    Like

    1. Jij snapt mijn blog, dat blijkt. Zo grappig hoe de pijn en het verdriet over dit ongeluk samenvalt met emoties uit mijn verleden. Heb weer lekker zitten puzzelen met de psycholoog vandaag. En weer heel wat tranen gelaten. Maar ook weer zaken een plekje kunnen geven. LC

      Like

Geef een reactie

