Verwachtingenmanagement

Bestaat er zoiets als verwachtingenmanagement? En dan heb ik niet over het managen van de dikkebuikenbrigade, maar over het managen van de verwachtingen die niet alleen anderen je opleggen, maar die je jezelf ook oplegt? Simpel nee-zeggen klinkt heel gemakkelijk, maar het nadeel met verwachtingen is dat die je vaak indirect of onbewust worden opgelegd.  Bovendien zijn verwachtingen niet altijd even realistisch of haalbaar. Het zijn aannames of hoop dat een bepaalde actie of handeling ook daadwerkelijk gaat plaatsvinden. Als een verwachting niet uitkomt, kan er sprake zijn van acceptatie, maar ook van teleurstelling, verwarring, onzekerheid en angst. Ik ben ondertussen ervaringsdeskundige op dit gebied.

Het nadeel van verwachtingen is dat ik het gevoel heb dat ik ze ook allemaal moet waarmaken. Het doen-wat-je-denkt-dat-je-MOET-doen. En ik kan even niet meer. Het was twee stappen vooruit en gelijk gaan hollen, de afgelopen week. En dus nu weer even een stap terug, mij opgelegd door mijn lijf. Naast de pijn ben ik zo ontzettend moe. Moe van alles wat ik moet om maar weer zo snel mogelijk te gaan werken en te gaan ‘leven’. Het klinkt gek, maar ik ben even aan vakantie toe. Verlof van de verwachtingen. Gewoon even liggen met een boek in de zon. Opladen en mijn tank weer volgooien met zonne-energie. Even helemaal niets, zodat ik daarna weer kan gaan handelen om mijn wensen, mijn verwachtingen, en die van de buitenwereld te bereiken. Mits ze realistisch zijn natuurlijk. Voor nu hoef ik niets te bewijzen. De stapel werk naast mijn laptop met daarnaast de nog grotere stapel studiewerk moet maar even blijven wachten. Ik eerst. Mijn herstel eerst.

Ik moet gewoon doen wat ik kan. Dus vanaf nu is het voor mij doen-wat-je-denkt-dat-je-KUNT-doen. En voor nu is dat even niets.

LC

Geef een reactie

