Flexibel

Flexibel: je kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Maar hoe pas je je aan omstandigheden aan wanneer die omstandigheden door jou absoluut niet gewenst zijn? Wanneer ze je tegen de borst stuiten? Wanneer je je ontevreden voelt door die omstandigheden, ja, zelfs ongelukkig? Wanneer je niet bij machte bent die omstandigheden te veranderen of te beïnvloeden?

Het helpt om de positieve kant in te zien van die vervelende en ongewenste situatie. Elk probleem heeft een lichtpuntje. Misschien leer je er iets van; ontdek je sterke karaktertrekken bij jezelf of leer je hierdoor bewust te tonen wat je normaal liever verbergt. Vind je jezelf opeens gesteund door mensen van wie je het niet had verwacht of merk je dat je in staat bent niet het probleem, maar de mogelijkheid als startpunt te nemen.

Het is misschien niet de meest spectaculaire methode, maar het werkt vaak wel. Stug volhouden, ergens voor gaan en in geloven. Soms met vallen en opstaan, maar altijd met het doel voor ogen. En dan kan het zomaar gebeuren dat situaties kantelen, in je voordeel uitpakken en dat het ene na het andere succes zich als vanzelf aandient.

Maar om met de woorden van psycholoog Hans te spreken: ‘Soms zijn dingen gewoon klote en blijven ze klote. En klote doet pijn.’ Soms valt er niets positiefs te halen uit een ongewenste omstandigheid. Soms is het een kwestie van (leren) accepteren. En daar kan ik dus nog wel wat flexibiliteit in gebruiken.

Geef me de kracht om te veranderen wat ik kan veranderen,

de berusting om te accepteren wat ik niet kan veranderen

en de wijsheid om het verschil te zien.

Deze blogpost is geschreven in het kader van WOT (Write on Thursday). Op het blog van Karin Ramaker lees je er alles over.

8 gedachtes over “Flexibel

  1. Ik vind het een krachtig en inspirerend blog. Ik kan er heel veel over zeggen, maar dat doe ik niet. Want het staat. Als een huis. Ik kan je alleen maar alle kracht wensen om er uit te halen wat er uit te halen valt. En de rest te accepteren!

    Like

Geef een reactie

