Vier je successen

11.52 uur. Ik zit in de trein op weg naar huis, veel vroeger dan gepland. Voor vandaag stond een cursus in Utrecht op het programma. Samen met collega-vriendin M zou ik me de grondbeginselen van NLP eigen maken en daar keek ik naar uit: even geen lichamelijke sores, maar aan de slag met mijn competenties.

Vanochtend stapte ik echter uit bed met knallende hoofdpijn. Geen verrassing, want diezelfde hoofdpijn was gisteren ook al aanwezig. Ondanks al mijn schietgebedjes was het ook nog eens in hevigheid toegenomen. Toch liet ik me hier niet door weerhouden. Rationeel kon ik de oorzaak verklaren: ik had de hele week een huis vol werklui gehad voor de aanleg van onze nieuwe tuin, waardoor ik minder rust had kunnen pakken. Bovendien was mijn nieuwe fysiotherapeut een paar dagen eerder gestart met het losmaken van mijn ruggenwervels – waar waarschijnlijk ook de dagelijkse hoofdpijn vandaan komt – en had ik daar nu de voorspelde terugslag van. Dus met extra pijnstillers en een voorraadje in mijn tas ging ik die ochtend op pad. Ik wilde me niet laten kennen.

De hoofdpijn nam alsmaar toe in hevigheid. Op de cursuslocatie kon ik me niet meer concentreren; mijn hoofd bonkte, mijn rug deed zeer, ik voelde me misselijk en een stemmetje smeekte me om te gaan liggen om mijn ogen dicht te kunnen doen. In de koffiepauze keek collega-vriendin M me aan en zag gelijk hoe laat het was. Ik had nog de intentie het vol te houden tot aan de lunch, maar had ik dan nog genoeg puf om ook nog veilig naar huis te reizen? En volhouden zegt het al: ben ik er dan wel bij met mijn hoofd, of alleen maar lichamelijk? Dus besloot ik wijselijk om eraan toe te geven en naar huis terug te keren.

Maar ik baal. Big time. Het voelt zo als falen. Ten eerste omdat ik de cursus niet heb kunnen doen. Ten tweede omdat ik deze dag toch ergens als een soort lakmoesproef zag. Als ik dit zou redden, zonder al te veel kleerscheuren, dan zou ik op korte termijn ook weer kunnen werken. Toch?

Nou heb ik net geleerd op de NLP-training dat je je successen moet vieren. Dus hierbij:

  • Vanochtend stond ik om 07.50 uur op het station van Sassenheim te wachten op de trein.
  • Ik ben op de scooter naar het station gereden.
  • Ik heb met de trein van Sassenheim naar Utrecht gereisd, inclusief overstap en vertragingen.
  • Ik ben 2 uur lang aanwezig geweest bij de basistraining NLP.
  • Ik heb mijn grenzen gevoeld en ernaar gehandeld: ik ben nu onderweg naar huis.
  • Ik schrijf nu een blog, na een writersblock van ruim 2 weken.

Al met al zijn dit best wat successen om te vieren.

En toch… ik wil zo veel meer dan dit. Waarom zit ik mezelf toch zo in de weg? Om daar achter te komen was die NLP-training nou juist zo handig geweest!

2 gedachtes over “Vier je successen

Geef een reactie

