E I N – D E – L I J K !

Ik haat hokjes. En dan bedoel ik van die hokjes waar mensen andere mensen graag in plaatsen. Met zo’n stempel of etiketje op het voorhoofd: ‘jij bent er zo eentje’. Natuurlijk doe ik het zelf ook. Maar daarbij vind ik niets fijner om te ontdekken dat van een vooroordeel  niets waar blijkt te zijn.

Ik heb ook een ontzettende hekel aan ‘normaal’. Wat is normaal überhaupt? Wie bepaalt dat? En wie heeft verzonnen dat normaal gek genoeg is? Dat je ‘normaal’ moet doen? Dat je kop boven het maaiveld uitsteken niet normaal is? Dat wanneer je niet in een hokje past of wilt passen, je niet ‘normaal’ bent?

De afgelopen maanden waren dan ook een redelijke hel voor mij:

Je botjes genezen heel NORMAAL.
Dat je zo boos/verdrietig/woedend/teleurgesteld/angstig/down bent, is heel NORMAAL.
Het verloop van je revalidatie verloopt heel NORMAAL.
Dat je nog niet kunt sporten nu is heel NORMAAL.
Nee hoor, het is heel NORMAAL dat je zo moe bent. En het is ook heel NORMAAL dat je je nog niet goed kunt concentreren. Of dat je lawaai minder goed kunt verdagen? Héél NORMAAL.
Nee, je hoeft je geen zorgen te maken, alles verloopt NORMAAL.

Gek word ik ervan! Ik wil eigenlijk helemaal niet normaal zijn…

Maar nu is er E I N D E L I J K onomstotelijk bewezen dat ik niet helemaal normaal ben. Pfieuw. Bij mijn laatste bloedonderzoek zijn ze er namelijk per ongeluk achter gekomen dat mijn hemoglobine, mijn HB-type (ofwel de vorm van mijn rodebloedlichaampjes), afwijkt van normaal!!! Is het niet heerlijk? Geen hokje voor mijn HB. Ik neem er een drankje op. Of is dat weer heel normaal gedrag?

5 gedachtes over “E I N – D E – L I J K !

  1. Ik heb juist wel eens dat ik graag normaler had willen zijn. Ook zoiets; zonder normaal zou je ook niks hebben dat níet normaal is. Maar normaal gesproken snap ik wel wat je bedoelt.

    Like

  2. Ach, ik denk gewoon dat niet normaal zijn tegenwoordig een beetje over-rated is. Iedereen wil tegenwoordig maar niet in een hokje passen. Ik zal vast wel ergens in een hokje passen, weet alleen nog niet welke, haha!

    Like

Geef een reactie

