Nu even niet!

‘Mama’. ‘Mama’. ‘Mama’. ‘Mama’. De hele dag. ‘Mama’. ‘Mama’. ‘Mama’. Echt de hele dag door. Je verwacht dat er dan een vraag op volgt, maar nee. Mijn kinderen hebben de behoefte om de hele dag te weten waar ik ben en wat ik aan het doen ben. En vooral, waarom ik op dat moment niet bij ze ben. Ik hoef niet met ze te spelen, alleen mijn aanwezigheid in dezelfde kamer als waarin zij op dat moment verblijven is al voldoende.

Vier uitgestrekte armen. De hele dag. Vier uitgestrekte armen, de hele dag door. Het smekende verzoek in twee paar ogen om te knuffelen. Alsof ze nog nooit geknuffeld zijn. Knuffelen is heerlijk en knuffelen is fijn. Samen op bank, bij thuiskomst, of in bed. Maar niet de hele dag door.

Niet op de wc. Niet bij het tandenpoetsen, of het douchen. Niet bij het inruimen van de vaatwasser. Niet wanneer ik net een boterhammetje voor mezelf heb gemaakt. Niet bij het ontharen van mijn benen. Niet in de winkel of bij de kassa. Niet tijdens de 100 meter vrije slag op de tv. Niet wanneer ik net iets voor mezelf aan het doen ben. Niet tijdens de 2 minuten van een spelletje Ruzzle op mijn telefoon. Niet voor de tigste keer tijdens dezelfde alinea in mijn boek. Niet tijdens het schrijven van een blog. Niet tijdens de fysiotherapie of de sessie met de psycholoog. Niet tijdens telefoongesprekken, al helemaal niet tijdens telefoongesprekken met de bedrijfsarts of de jurist. Niet door het ene kind wanneer je in gesprek bent met de juf over het andere kind. Niet wanneer ik net moet rusten. Niet wanneer ik pijn heb doordat ik veel heb gedaan of na een sessie bij de fysio. Niet door de een, wanneer ik net bezig ben met de ander. Niet wanneer ik het gewoon allemaal even zat ben.

Mijn kinderen zijn doodsbang sinds het ongeluk. Sinds ze hebben begrepen dat hun moeder sterfelijk is en dat het weinig heeft gescheeld. Elke dag vertel ik ze hoeveel ik van ze hou en laat ik ze merken hoe speciaal ze voor mij zijn. Dat er wel wat meer voor nodig is om ons uit elkaar te halen. Maar soms, soms wil ik gewoon even tijd voor mezelf. Soms is zo’n huis vol, gewoon té vol. Soms wil ik gewoon even rust, dus NU EVEN NIET!

5 gedachtes over “Nu even niet!

  1. Herkenbaar en begrijpelijk! Maar niet zo extreem als jij het hier beschrijft. Ik heb dan ook maar 1 kind en hij is dan ook nog eens een ‘papa kindje’ en vindt het zelfs leuk als ik mijn eigen ding doe en hem met rust laat. Beterd wel met ouder worden?. Maar daar heb je nu natuurlijk niet veel aan…

    Like

    1. Ze deden het inderdaad altijd wel al, maar het is nu echt heel erg. Ik mag gewoon niet alleen weg, zeker niet bij de oudste. Die is heel bang dat ik dan niet meer terug kom. Vind het ook zo sneu voor hem. Weet niet goed wat ik eraan kan doen, behalve er tijd overheen laten gaan. Maar het komt vast goed. LC

      Like

  2. Pffft! Zwaar… Aan de ene kant begrijp ik je kinderen. Die zijn nog afhankelijk en na jouw ongeluk extra… Aan de andere kant kun je gezond en wel al niet zonder eigen tijd, ruimte en lucht… Laat staan als je staat voor een revalidatie als de jouwe… Niet leuk, wel de realiteit. Ik hoop dat je een oplossing in je omgeving vindt… Want dit is geen allenig op te lossen iets, lijkt mij. LR

    Like

  3. Ja dat lijkt mij ook wel lastig. Ik weet niet hoe oud je twee kids zijn? In ieder geval sterkte gewenst met het zoeken voor een momentje voor jezelf. Misschien eens wat “me-time” inlassen? De kids naar een oppas en heerlijk wat tijd voor jezelf? (maar daar zal je zelf waarschijnlijk ook al aan gedacht hebben…)

    Like

    1. Het is moeilijk, zo in de zomervakantie. Zij hebben ook recht op vakantie. Zeker na de afgelopen maanden: het is voor hun ook erg pittig geweest. Maar toch gaan ze af en toe gewoon naar de kinderopvang. Alleen nu nog opvang zien te vinden voor mijn man 😉

      Like

Geef een reactie

