Je leeft maar één keer

Je leeft maar één keer. Voor zover ik weet dan. Ben jij je daarvan bewust? Dat elke hartslag, elke ademteug je dichter bij je dood brengt? En jouw dood mag dan misschien nog ver weg lijken – als je er al eens aan denkt is dat vast ergens ver weg in de toekomst, met alle kleinkinderen en achterkleinkinderen om je heen – maar besef je je ook dat een ongeluk in een klein hoekje zit? Niet alleen maar spreekwoordelijk; een ongeluk kan je echt elk moment overkomen. Misschien wel zo wanneer je naar huis rijdt, of wanneer je vanavond uit bad wil stappen. Misschien heb je de pech om een nare, gemene ziekte te krijgen, ook al komt het niet in je familie voor. En hoe goed jij ook oplet, hoe goed je ook voor jezelf zorgt, een ongeluk kan je zo overkomen. Denk je daar wel eens aan?

Wat zou je doen wanneer je erachter kwam dat morgen je laatste dag is hier op aarde? Of volgende week, misschien volgende maand? Zou je dan anders in deze dag staan? Zou je dan nog steeds doen wat je nu aan het doen bent? Werken waar je werkt? Mopperen op je kinderen omdat je zo druk bent en je helemaal geen tijd hebt voor hun geneuzel? En waarmee ben je dan zogenaamd zo druk? Is het erg belangrijk? Loont het de moeite? En luister je nu naar wat andere mensen over je zeggen? Pas je je aan naar wat ‘men’ van je verwacht? Ook al is dat misschien niet wat jou het meest gelukkig maakt? Het is goed dat je rekening met anderen houdt, maar denk jij weleens aan jezelf? Wanneer heb je voor het laatst iets gedaan wat jíj leuk vond? En natuurlijk moet er geld zijn voor de hypotheek, de boodschappen, de kleren van de kinderen, maar is het nodig daarvoor zo veel uur per week te werken? Is één vakantie per jaar met je gezin of geliefde naar een duur en exotisch oord van grotere waarde dan wat vaker doordeweeks thuis zijn? Dan wat extra aandacht voor je kinderen elke dag?

Ik sta er sinds mijn ongeluk steeds vaker bij stil. Ik wil LEVEN. En ja, dat betekent voor mij op het moment inderdaad ook dat ik klaar wil zijn met mijn revalidatie en dat ik de draad van mijn leven weer volledig kan oppakken, maar ook dat ik het leven volledig wil benutten. Genieten van elke seconde, voor zover als dat mogelijk is. Me niet meer laten afremmen omdat ‘het zo niet hoort’. Elke avond tevreden in bed liggen terwijl ik met een grote glimlach op mijn gezicht mijn dag overdenk.

Elk moment in jouw leven is belangrijk, voor jou, maar ook voor de mensen in je leven. Maak er dus het beste van! L E E F !

leef

Geef een reactie

