Het leven gaat door

Ik lig op bed. In het donker. Met oordoppen in mijn oren om alle geluid buiten te sluiten. Er ligt een ijspakking op mijn hoofd. Mijn hoofd doet zo’n zeer dat dat nodig is. De kou laat de pijn wat minder zijn. Het gewicht van de ijspakking is alleen weer vervelend en drukkend op mijn hoofd. Eigenlijk moet ik het eraf halen, maar ik wil me niet bewegen. Bewegen doet zeer. Dus laat ik het maar zo. Ik hoor het kloppen van mijn hart in mijn oren, maar nog meer hoor ik het rondpompen van het bloed in mijn hoofd. Het swoejsh-swoejsh maakt me gek. Teveel lawaai. Mijn bovenkaak voelt alsof alle tanden en kiezen zojuist zijn getrokken en de verdoving is uitgewerkt. Bij de jaarlijkse controle kreeg ik gisteren een pluim van de tandarts, dus daar kan het niet aan liggen. Het moet zenuwpijn zijn.

Ik wil hier niet zijn. Mijn gezinnetje is net thuisgekomen: ik wil naar beneden. Bij hun zijn. Vragen hoe hun dag was. Knuffelen. Maar beneden brandt licht en dat doet pijn aan mijn ogen. Beneden staat de afzuigkap aan en dat doet zeer aan mijn oren. Laat staan het geluid dat wordt voortgebracht door mijn monstertjes. Om te knuffelen moet ik bewegen. En bewegen doet zeer. Geen goed plan dus om naar beneden te gaan. Dus blijf ik maar liggen. Alleen. In het donker. Terwijl het leven door gaat. Zonder mij.

2 gedachtes over “Het leven gaat door

  1. Ja, het leven gaat dóór. Maar het leven gaat ook vóór. Jouw leven. En dat je beter wordt, ook. Waarvoor dit, die ijszak, dat liggen, het donker, de oordoppen, hoe irritant ook, hoe ontzettend stom gewoon eigenlijk ook, blijkbaar nodig is. Zodat uiteindelijk ook jouw leven dóór gaat.

    Sterkte! x

    Like

Geef een reactie

