Wat is er toch aan de hand?

Je hebt trek. Ontzettende trek in een geroosterde bruine boterham met kaas. Die koude kaas op dat warme brood… de kwijl loopt je al de mond in. Dus je pakt twee boterhammen uit de broodlade en stopt ze in de waterkoker. Op het moment dat je je beseft dat het niet past, schrik je ‘wakker’. Wat is er toch aan de hand?

Je wilt gaan slapen. Omdat je ijskoude voeten hebt – en met ijskoude voeten kun jij met geen mogelijkheid in slaap vallen -, maak je een warme kruik. Je loopt naar boven en legt je kruik in je bed, aan het voeteneind. Het boek dat je aan het lezen was, leg je op het nachtkastje. Nadat je alle avondrituelen in de badkamer hebt uitgevoerd, stap je in je bed. Je wilt je boek pakken om nog even die laatste hoofdstukken te lezen; je bent bijna aan het einde. Alleen ligt er helemaal geen boek op je nachtkastje. Wel een kruik. Met je bril erbovenop. Je boek ligt, je raadt het al, onder de dekens in bed. Wat is er toch aan de hand?

Je moet je haasten voor de fysiotherapeut. Je zoekt je sleutels bij elkaar, je rijbewijs stop je in je jas en je pakt je telefoon. Je sjaal, je jas, je handschoenen. Alleen je geeky telefoonhoesje blijkt leeg te zijn. Waar is die telefoon toch? Je kijkt in de kast, in je tas, checkt alle stopcontacten en zelfs in de bank en tussen de kussens. Onvindbaar. Je zegt tegen je vriendin dat je je telefoon niet kunt vinden. Zij lacht. En dan besef je je dat je je telefoon in je hand hebt. Je bent namelijk aan het bellen. Wat is er toch aan de hand?

Een paar simpele voorbeelden uit mijn dagelijkse leven. Normaal was ik niet zo vergeetachtig. Of hoe je het ook wilt noemen. Voor het ongeluk kon ik best veel onthouden. Mensen vroegen mij altijd hoe, wat, waar, wanneer. Ik wist het dan zo op te noemen. Maar nu? In het begin lachte ik erom. Maar het begint een beetje eng te worden: het gebeurt me wat te vaak. En ik hou van controle. Dit is geen controle…

Geef een reactie

