Aha-moment

Aha moment, light bulb moment, inzicht

Vanochtend had ik het opeens: een aha-moment. De gordijnen op de slaapkamer waren net open en het daglicht stroomde via de grote ramen naar binnen. Ik nestelde me nog wat dieper in het holletje in mijn bed, trok de dekens op tot aan mijn kin en viel in slaap. Eindelijk. Eindelijk voelde ik me rustiger. Rustig genoeg om te kunnen slapen.

Ik besefte me dat ik niet bewust mijn dag- en nachtpatroon aan het omkeren ben. Nee, ik besefte me dat ik bang ben. Bang voor het donker. Dat rusteloze gevoel dat ik de hele dag heb, is vele malen sterker aanwezig in de avond en de nacht. In het donker…

En toen ging een lampje branden: ik voel me niet meer veilig in het donker. Het is niet dat ik het donker eng vind. Dat ik zonder lichtje aan niet durf te slapen. Maar ik vertrouw het donker niet. In het donker letten anderen niet goed op. In het donker zien anderen jou over het hoofd. In het donker word je aangereden. Voor je het weet lig je plat op je rug en staar je naar de donkere hemel, zonder enig besef wat er aan de hand is. Voor je het weet zit je in het donkerste jaar van je leven.

Voer voor de psycholoog dus. Aan de slag hiermee. Want het donker kan ook heel leuk zijn!

Een gedachte over “Aha-moment

Geef een reactie

