Weer. Verdomme.

Ken je die wasbakken bij de kapper? En dat je op de stoel gaat zitten, je je hoofd achterover legt in de wasbak, maar dat die wasbak net even iets te hoog staat afgesteld? Dat de U-vorm waarin je nek ligt veel te hard is en dat die punten eigenlijk best wel in je schedel duwen?

Dat gevoel heb ik dus al maanden. 14 om precies te zijn. Je zou denken dat je eraan gewend raakt, dat het op gegeven moment minder aanvoelt. Maar nee dus. Er komt geen einde aan. Mijn lijf doet standaard pijn tegenwoordig. Laag in mijn onderrug zeurt het, bij mijn kontje, maar daar valt mee te leven. Al is mijn sexy loopje erdoor overleden. En is mijn kontje ondertussen een dikkenijlpaardenkont. Tussen mijn schouderbladen zit er voor mijn gevoel echt iets niet goed. Dit is geen zeuren meer, maar zeiken. Hard en luid. De pijn straalt uit naar boven, naar mijn nek en dan verder omhoog, naar een punt tussen mijn kruin en mijn voorhoofd, waar het uit het mijn lichaam lijkt te willen barsten. Daarvandaan splitst de pijn zich op: een baan richting de bovenkant van mijn rechteroogkas, en een baan naar mijn bovenkaak. Hierdoor klopt en bonkt mijn rechteroog en trilt er zo’n vervelend spiertje in mijn blikveld, en voelt het alsof mijn bovenkaak gisteravond zo’n harde knal heeft moeten incasseren dat nu alle tanden en kiezen pijn doen en loszitten. Om het af te maken splitst de pijn tussen mijn schouderbladen zich niet alleen af naar boven, naar mijn hoofd, maar ook naar rechts, naar mijn rechterarm. Mijn arm voelt alsof ik erop heb liggen slapen. Loom en moe. Een tintelende baan loopt van mijn elleboog naar mijn hand en eindigt in mijn pink en ringvinger. Het voelt raar en zorgt ervoor dat ik moeilijker mijn hand kan sluiten en minder kracht kan zetten.

Vannacht was een slechte nacht en die zet zich door in vandaag. Ik was expres de hele ochtend op bed blijven liggen voordat ik onder de douche stapte om naar de haptotherapeut te gaan. En toen ging het mis. De douche was teveel. De pijn werd te hevig en ik eindigde spugend boven de wc-pot. Weer. Verdomme.

De afgelopen weken gingen redelijk goed. Of het nu door het stoppen met de pijnstillers en de cafeïne kwam, of door het feit dat ik ontzettend veel op bed lig met mijn nieuwe laptoptafeltje boven mijn snufferd, het maakt me niet uit. Het ging beter. Ik voelde me lekkerder en had minder pijn. Tot afgelopen zondag, denk ik. Geen idee wat het heeft getriggerd. De afgelopen dagen waren minder fijn met meer pijn en vandaag heb ik het gevoel dat ik weer terug bij af ben. En dat maakt me zo ontzettend boos en verdrietig. Ik ben zo boos! Boos op mijn stomme, suffe lijf dat maar niet wil meewerken. Dat maar niet beter wil worden. Dat maar niet wil wat ik wil. Dat maar pijn blijft doen. Boos op alle artsen en specifiek op de internist, die me maar niet beter willen maken. Ja, willen maken, je leest het goed. Er moet toch iets te vinden zijn, als ze iets beter hun best zouden doen?
Ik ben er gewoon zo ongelooflijk klaar mee. Ik wil dit niet meer. Zo voelt het. Niets rationeels bij, ik weet het. Gevoelens zijn niet rationeel. Net als pijn.

 

 

 

5 gedachtes over “Weer. Verdomme.

  1. Ik weet dat jij weet, dat als ik schrijf dat ik weet wat je voelt, dat ook echt zo is. Ook weet ik dat je je daardoor niet beter voelt. Daarbij is gedeelde smart helemaal geen halve smart, echt niet. Maar lieve Chantal, houd alsjeblieft vol! Want als jij het kunt, kan ik het misschien ook wel…

    Like

  2. ik heb dat ook gehad ik kon niet eten en drinken ging ook niet zo best dit klinkt als aan gezichts pijn dit gaat helaas nooit over je moet eens vragen naar tegratol of karbamazepine die medisijne vermindere jou zijk pijn en dan kan je ook weer cola drinken

    Like

Geef een reactie

