De kracht van kwetsbaarheid

Soms gebeuren er een aantal dingen tegelijk in je leven die je dezelfde kant op sturen. Ken je dat? Zo praat je in een Starbucks met een mede-stuiterbal, en stelt hij je een aantal vragen. Vragen die je doen nadenken, die zelfonderzoek nodig hebben. Zo ontvang je een mail met een TED-talk met zo ontzettend veel aha-momenten dat je bijna denkt dat toeval niet bestaat.

Ik zit ergens in een proces waarbij ik mezelf weer wat beter ga leren kennen. Hoe het allemaal gaat verlopen, of wat het resultaat is, of zelfs de richting van wat ik ga ontdekken, het is me totaal nog onduidelijk. Maar het is wel duidelijk dat er iets aan het broeden is. Het kwartje is nog niet gevallen, maar het rolt wel al. Het doet me nadenken, voelen, aftasten.

In haar talk De Kracht van Kwetsbaarheid doet sociaal wetenschapster Brené Brown verslag van haar research naar de rol van schaamte en kwetsbaarheid in ons leven. Brené zelf is een nogal stoere dame. Kwetsbaarheid was niet bepaald haar ding en ze vertelt met de nodige humor over haar aanvankelijke weerstand tegen al dat kwetsbare gedoe.

Kwetsbaarheid is ook niet mijn favoriet.  En dat heb ik geweten het afgelopen jaar; ik word op alle mogelijke vlakken met kwetsbaarheid geconfronteerd. Brené praat ook over het loslaten van controle: nog zo’n punt. Het laatste jaar was de controle op mijn leven miniem.  Hoe ga je daarmee om?

Hoe het kwartje precies gaat vallen, vertel ik je  zodra ik het zelf heb ontdekt. Maar kijk deze TED-talk. Het is de moeite waard.

Geef een reactie

