Twitterlijsttwijfels

Ik beken. Ik heb nog nooit een Twitterlijst gebruikt. Nooit. Redelijk gênant voor een communicatiemuts.

Tot nu zag ik de noodzaak van het gebruik van Twitterlijsten niet in. Ik volg ‘slechts’ 250 mensen en/of bedrijven, en het was voor mij dus niet nodig hiervoor lijsten aan te maken; ik houd het prima bij. Maar waarom volg ik er maar zo weinig? Waarom is 250 voor mij echt wel het maximum? Omdat ik écht contact wil! Ik ben oprecht geïnteresseerd in wat de mensen die ik volg meemaken. Wat ze me te vertellen hebben. Wat ze doen, wat ze interessant vinden. En wanneer blijkt dat dat uiteindelijk toch niet aansluit bij mijn interesses, dan ontvolg ik. Zo simpel is het voor mij. Misschien wat naïef. Dat kan. Ik geloof namelijk ook nog steeds dat mensen on- en offline gelijk zijn (al zijn er vast uitzonderingen die de regel bevestigen). Zo ben ik namelijk ook: what you see (of ‘read’ in dit geval) is what you get. Zo blog ik, zo tweet ik, zo post ik, zo ben ik.

twitterlijstDuizenden mensen volgen op Twitter begrijp ik (nog) niet. Hoe kan je dat dan bijhouden zonder enkel en alleen te scannen of het zelfs helemaal niet te lezen? Waarom volg je dan? Is dat een vorm van netwerken? Jij volgt mij, dan volg ik jou terug, ook al stoppen we elkaar in een lijst die we eigenlijk niet inkijken omdat we daarvoor helemaal geen tijd hebben? Of ligt het aan mij en ben ik gewoon ontzettend slecht in timemanagement waardoor ik geen tijd heb zoveel tweets te lezen? (Al betwijfel ik dat: mijn timemanagementskills zijn best oké.)

Vandaag wilde ik toch maar eens die Twitterlijsten gaan uitvogelen. Ik volg steeds meer mensen en bedrijven die veel tweeten. En met die tweets ‘moet’ ik ook nog eens wat: ik vind ze interessant en wil het artikel uitgebreid lezen, de TED-talk op mijn gemak bekijken wanneer de monsters er niet doorheen lopen te gillen, er iets mee doen voor mijn werk, of ik wil de nieuwe muziek beluisteren en er iets over schrijven voor op Cortonville. Dus ik dacht de muziektweets, de communicatietweets, de geestelijkegezondheidstweets (werk), mijn innercircle en de mensen die ik nog nooit heb ontmoet, maar wel graag volg (en ooit hoop te ontmoeten), op te delen in respectievelijke lijsten. Met behulp van Twitlistmanager zette ik vinkjes achter de namen in de desbetreffende groep. Wat vond ik dat moeilijk! Het strookte gewoon niet met mijn gevoel. Ik ben bang dat ik door het aanmaken van die lijsten binnenkort ook 1000 mensen volg. Of nog meer. En dat ik dan hun tweets nauwelijks lees door gebrek aan tijd. Dit voelt voor mij op dit moment zo ontzettend oppervlakkig. En oppervlakkig en ik zijn geen goede combinatie. Ik houd van puur en oprecht.

Ik ben echt oprecht nieuwsgierig naar hoe dit werkt bij jullie. Wanneer jij nou heel veel mensen volgt en mij wil uitleggen hoe je dit doet, neem je dan alsjeblieft contact met me op? Dan trakteer ik op koffie.

En tweeps: sorry voor de Twitterlistmeldingen vandaag!

LC

 

 

 

6 gedachtes over “Twitterlijsttwijfels

  1. Ik volg terug omdat ik dat netjes vind, gewoon, net als iemand de hand schudden. Het is de eerste stap richting verder contact. Maar ik volg niet al die tweets. Dat kan niet. Ik volg twee lijsten, mijn DM’s en mijn mentions, en #blogpraat een beetje. Dus die lijsten zijn voor mij onotbeerlijk! Het zijn de twee kolommen in mijn hootsuite dashboard. Ik heb ook een #blogpraatlijst, maar dat is meer functioneel, om ergens bij te houden wie er ooit aan #blogpraat mee heeft gedaan en zodat anderen die lijst kunnen volgen.
    Heel soms heb ik een minuutje over en dan ga ik wel eens door de hele tijdlijn met duizenden mensen. En vaak zit er dan wel weer iets leuks tegen. En breid ik mijn ene lijst uit.
    Tsja. Gewoon doen wat je wilt! Zo’n lijst is vooral handig om een kolom te kunnen maken in je twitterclient, vind ik, of omdat je graag een groep bij elkaar wilt hebben als een soort archieffunctie.

    Like

    1. Dank je voor je reactie! Ik sta er toch anders in, want ik volg niet automatisch terug. Als ik je de hand schud, voeg ik je ook niet automatisch toe aan mijn adressenboek. Wel volgen, maar dan niet-volgen (niets lezen), vind ik ontzettend onbeschoft. Terwijl jij dat dus weer met niet terugvolgen hebt, als ik het goed lees. Grappig hoe dat verschillend werkt bij mensen. Nog wel eens een leuke discussie waard ergens! LC

      Like

  2. Herkenbaar. Ik heb me er ook nooit in verdiept omdat de hoeveelheid mensen die ik volg nog wel te volgen is. Ik krijg nog mee wat er gebeurt, mis niks belangrijks maar hoef me ook niet door een miljoen tweets heen te worstelen.
    Heb me laatst wel verdiept in Facebooklijsten. Om zo mijn likes van paginas te verminderen en ze niet meer in mijn timeline te zien maar wel handig bij elkaar, op categorie, te hebben. Su-per handig! Maar aan de andere kant: als het voor FB handig is, is dat voor Twitter misschien ook wel zo 😉

    Like

  3. Heb wel lijsten gemaakt, maar doe daar weinig mee. Kijk gewoon de TL door met ongeveer 150 mensen om dezelfde reden a,s jij. Twitter is voor mij ‘nieuwe en inspirerende contacten’, betekent wel dat ik ook écht wil lezen en reageren.

    Like

  4. Ik Twitter niet, nog niet. Ik ben wel verzocht te gaan twitteren, via mijn werk. Maar dat kan altijd nog. Wat ik wel doe is af en toe (ja, met grote ontregelmaat) jouw blog hier lezen. En dat vind ik… Ja, wat vind ik er eigenlijk van? Ik vind het oneerlijk dat jij je leven nu moet leven op een manier die je niet had voorzien en zeker waar je niet voor hebt gekozen. Maar tegelijkertijd vind ik je een enorm stoer wijf, en ook nog mooi om te zien ( ik val doorgaans niet op vrouwen) en de manier waarop je met je leven zoals het nu is omgaat.. Ik vind het… Knee-bending, hartverscheurend en ook donders stoer. Dat alle dekt de lading niet, maar ik had het toch graag even gezegd willen hebben.

    Al heb je er niets aan.

    Like

Geef een reactie

