Wat is nu de moraal van dit verhaal?

Vandaag heb ik de ramen gezeemd. Dat klinkt als iets vreselijk sufs. Dat is het ook. Maar ik ben er ontzettend trots op. Voor mij is het namelijk een overwinning, een mijlpaal.

Mijn woonkamer heeft door een grote schuifpui vol uitzicht op de tuin op het zuiden. Heel fijn die zon in je huis, maar het maakt ook dat je ramen ontzettend snel ranzig ogen. En dat waren ze ook wel na ruim anderhalf jaar niet gepoetst te zijn. (Nu ik dit zo typ, moet ik heel hard om mezelf lachen. Zo ver is het dus met mijn wereldje: ik maak mij druk om vieze ramen. Help!)
Vorig jaar lag ik 24 uur per dag op een ziekenhuisbed in de woonkamer naar buiten te staren. En die ramen waren vies. Vogelpoep, de afdruk van een eend die tegen de ruit was aangevlogen, vieze handjes van mijn monsters, dat soort dingen. En ik kon ze niet schoonmaken! De frustratie die dat met zich meebracht was groot. Had ik ze wel kunnen schoonmaken, had ik waarschijnlijk wel een leuker klusje gevonden om mezelf bezig te houden. Maar ik lag daar maar op bed en was boos. Boos op de vieze ramen. Boos op het feit dat ik ze niet even kon schoonmaken. Boos op de wereld. Boos op mijn lijf.

Nu, een jaar later, had ik die ramen nog steeds niet mogen schoonmaken. Maar vandaag was ik het zat. Vandaag had ik geen rust in mijn kont. Vandaag scheen de zon. Vandaag besloot ik een emmer te pakken en ze eindelijk schoon te maken. Ik heb mijn best gedaan om de nodige rust in te bouwen, het niet allemaal in een keer te doen (ja, ik begin mezelf ein-de-lijk een beetje te kennen). En schoon zijn ze. Nou ja, schoner. Laten we het daar op houden.

Wat is nu de moraal van dit verhaal?

1. Wil je verder komen in dit leven? Blijf dan niet op die bank zitten. Blijf niet mopperen. Zeur niet langer. Steek je handen uit je mouwen en DOE WAT! Verleg je grenzen. Maak het beste van een situatie. Kijk niet naar problemen, maar naar oplossingen. Al is het maar iets kleins, iets wat voor anderen misschien onbetekenend mag zijn, maar voor jou een hele berg. Kom uit je impasse. Doe. Zelfs een babystapje is een eerste stap de goede kant op.

2. Wees blij met de dingen die je doet en kunt doen. Ook de alledaagse dingen. Ik ben nog nooit zo blij geweest om de ramen te kuisen. Ik stond daar echt met een grote grijns op mijn gezicht te genieten. Ik deed het toch maar mooi even. Punt. Daar heb ik anderhalf jaar over gedaan. Een nieuwe uitdaging voor mijn lichaam, terwijl ik in gedachten mijn tong uitstak naar de afgelopen periode. Dat neemt niemand me meer af. Dus geniet van je gezonde lijf dat alles kan. Dat geen zeer doet. Wees lief voor je lijf.

3. Doe dingen die je energie geven. Elke dag weer. Ook al moet ik het nu bezuren met een knallende koppijn, I DID IT. Ik ben zo fokking trots op mezelf, op deze overwinning. En ik ben ook trots op mijn lijf, dat maar zo hard aan het knokken is voor me. Dat zo hard haar best doet om beter te worden. Ik gloei er nog steeds van. Ik heb ass gekickt vandaag. Woehoe!

Conclusie: MAAK PLEZIER. GENIET. LEEF! Elke seconde van de dag. Het leven is te kort voor iets anders.

LC

3 gedachtes over “Wat is nu de moraal van dit verhaal?

  1. Ik moet huilen. Weet niet precies waarom. Huilen gaat makkelijk als ik zo moe ben als ik nu ben. Het is een mengeling van blijdschap dat jij ramen gelapt hebt. Boy, wat gun ik je dat! Maar ik huil ook van beperkingen. Mag niet van jou, maar ik kan niet anders. Want ze zijn ook voor mij de realiteit. Vrouw en kind zijn in Zwitserland. Wandelen. Ik ben thuis, alleen. Functioneel driedubbel OK, want ik heb een hoop te studeren. Maar het is ook de confrontatie met mijn kutlijf, dat het onmogelijk maakt dat IK in Zwitserland wandel. Dus ja lieve, ik gun je jouw overwinning. Big time. En ik huil ook om beperkingen, die ik niet met ramen lappen kan wegmaken… LR

    Like

Geef een reactie

