Onoprechtheid

on•op•recht (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1 geveinsd, gehuicheld

Het werkte altijd al op mijn allergie, maar nu helemaal. Sinds het ongeluk, sinds het besef dat het leven korter is dan je denkt, dat tijd kostbaar is, kan ik er helemaal niet meer tegen. Onoprechtheid.

Onoprechte mensen. Mensen die hun beloften niet nakomen; die hun woord niet houden. Mensen die vragen hoe het met je gaat, terwijl ze enkel ‘goed’ willen horen als antwoord. Mensen die niet betrouwbaar zijn wanneer er op hen wordt gerekend. Mensen die in je gezicht het ene zeggen, en achter je rug het andere. Of mensen die hun hulp aanbieden en het niet menen.

Waarom? Ik begrijp het niet. Wanneer je het niet meent, waarom bied je het dan aan? Wanneer het je niet interesseert, waarom vraag je er dan naar?

Om eerlijk te zijn, hoef je niet harteloos te zijn, of genadeloos openhartig tegenover anderen. Je hoeft niet wreed te zijn om oprecht te zijn. Soms is zwijgen vele malen beter dan spreken. Soms kan je door te zwijgen veel oprechter zijn. Maar of je nou spreekt of zwijgt, houd je gewoon aan je woord.

Dus bied me volgende keer geen hulp aan wanneer je het niet meent. En vraag me niet hoe het met me gaat wanneer je het niet interesseert. Ik houd van open, eerlijk, transparant; ik heb geen ruimte voor onoprechte mensen.

3 gedachtes over “Onoprechtheid

  1. Het is duidelijk dat iemand je erg teleurgesteld heeft….ik vind dat erg rot voor je. Zonde van je energie dat het zo aan je vreet al is het o zo begrijpelijk. Ik hoop dat je het kunt laten varen…. Door lekker van je af te schrijven helpt natuurlijk al ;-).

    Sterkte en focus op/geniet van de ‘anderen’.

    Like

  2. Lieve Chantal,

    Zo herkenbaar dit- ikzelf brak 2 jaar geleden mijn been in 3 stukken- en ben nu nog aan het revalideren- op een gegeven moment verweten goede vrienden mij teveel negativiteit – hoe gaat het met je is inderdaad een vraag- maar weinig mensen die een oprecht antwoord willen horen. Maar bij deze een oprechte knuffel jouw kant op.

    Like

Geef een reactie

