Komende zondag. Half 10.

Een lange, mooie weg langs de rivier de Ardèche. Ik staar in de auto naar buiten. Een stralend blauwe hemel zonder wolken. Zon, heel veel zon. Buizerds in de lucht, spelend met de thermiek. Bergen in de verte. De rivier. Glinsterend, verkoelend, snelstromend water. Een kajak met twee personen die ritmisch peddelend een kleine rapide pakken. Ik voel me verdrietig. Erger dan dat: het doet zeer. Fysiek zeer, ergens in mijn borstkas. Woede. Frustratie. Jaloezie. Wat zou ik graag in die kajak zitten. Mijn peddel door het water laten glijden. De druppels van de peddel over mijn armen voelen lopen. De geur van de rivier opsnuiven. Je route plannen op het water. Welke weg pak ik? Hoe neem ik die rapide? Geen mooiere tijdsbesteding te vinden dan dat. Het kan alleen niet. Dat weet ik. Maar toch is het weer ontzettend confronterend. En stiekem, verscholen achter mijn grote zonnebril, vullen mijn ogen zich met tranen.

Maar dan wordt de blauwe hemel niet langer gevuld met enkel buizerds. Want vlakbij stijgen opeens twee deltavliegers op. Deltavliegers met propeller. Deltavliegers met een bakje. Ze stijgen verder, maken gebruik van de thermiek, draaien hoger en hoger de lucht in en vliegen de verte tegemoet. Mijn hart begint wat harder te kloppen. Deltavliegen heeft altijd hoog op mijn bucketlist gestaan. En dat bakje onder deze deltavliegers betekent dat ik niet aan mijn armen hoef te hangen, mijn armen zelfs niet hoef te belasten. Mijn hart vult zich met hoop. Zou dit betekenen dat dit voor mij nu, op dit moment, mogelijk is? Serieus?

En ja, ik ga de lucht in! Het voelt nu al als een overwinning. Een overwinning op mijn lijf. Een overwinning op de frustratie. Een overwinning op mijn saaie bestaan sinds het ongeluk. Ik ga vliegen. Letterlijk en figuurlijk.

Komende zondag. Half 10.

deltavliegen, delta, vliegen, ardeche

2 gedachtes over “Komende zondag. Half 10.

Geef een reactie

