Mijn sores is niets…

Vrienden, zelfs goede vrienden, die je niet meer over de leuke dingen in hun leven vertellen. Nieuwe baan, nieuwe liefde, fijne vakantie: zaken die je vroeger uitvoerig samen besprak worden nu niet meer besproken. Enkel omdat ze je geen verdriet willen doen met het idee dat hun leven zo veel leuker is dan het jouwe.

Kennissen, vrienden, goede vrienden die niet meer bij je aankloppen met hun sores. Liefdesverdriet, zorgen op werk, ziekte, pijn. Het wordt niet meer met je besproken. Terwijl de deur altijd bij je open staat. ‘Maar mijn sores is niets vergeleken met het jouwe’, zeggen ze dan.

Vriendschap voor mij is er voor elkaar zijn. In goede tijden en in slechte tijden. En het maakt me boos dat mensen het idee hebben dat ik tijdens het luisteren hun problemen aan het vergelijken ben met de mijne. Dat ik dan denk dat ze zich niet moeten aanstellen, dat ze niet moeten zeuren. Of dat ik jaloers ben dat het hun wel voor de wind gaat. Zo ben ik niet: dat zouden ze toch moeten weten. Bovendien maak ik juist graag gebruik van de afleiding.

Maar dan hoor je dat op dit moment een prachtig mens voor de laatste minuten van haar leven aan het vechten is. En dat drukt je met je neus op de feiten. Ik huilde vandaag van de pijn en van de wanhoop. Maar ik leef nog. Zij zal haar prachtige kindjes niet zien opgroeien. Mijn guppies mag ik godzijdank nog steeds iedere dag knuffelen. Ik klaag dat ik niets kan, dat ik me nutteloos voel, een last. Maar de kans is groot dat ze ter plekke met me zou willen ruilen.

En ik schaam me. Ik schaam me voor mijn gemopper, mijn geklaag. Mijn sores is niets vergeleken met dat van haar…

2 gedachtes over “Mijn sores is niets…

  1. 😦 heftige periode voor haar, haar familie en jou. Sterkte.

    Zulke momenten besef je wie je echte vrienden zijn ❤ je verdient mensen die energie geven en niet kosten. Dat heb je nu nodig.

    Like

Geef een reactie

