I’ll carry your world | And all your hurt

Ik zit in een dal. Een groot, diep dal zonder uitweg. Ik kan ‘m in ieder geval niet vinden. Ik ben niet meer dat stoere meisje dat zo hard aan het vechten is om beter te worden. Dat meisje dat niet opgeeft, maar dat blijft doorzetten en knokken om de dingen te kunnen blijven doen die haar energie geven. Zij is weg. Ik daarentegen wil wegrennen. Ik wil vluchten. Elke dag vraag ik me nog iets harder af waarom ik niet gewoon ben gestorven. Ter plekke. Want ik haat dit leven. Ik wil zo niet oud worden. Eenzaam, op bed, in het donker.

Maar opgeven is geen optie. Punt. Dus ik vecht met mijn laatste resten energie kleine gevechten en hoop op betere tijden. De antidepressiva heb ik de deur uitgegooid. Wil ik hier doorheen komen, dan moet ik voelen. Dat vertelt mijn instinct me tenminste. Want ik ben mezelf kwijt geraakt onderweg. Alles wat mij definieerde, is niet meer. Dus wil ik door, dan moet ik eerst mezelf weer zien te vinden. Bij mezelf komen. Voelen. Maar hoe?

En dan hoor ik een liedje. Een liedje van een band waarvan je eigenlijk niet meer mag zeggen dat je van hun muziek houdt. In de beginjaren van de band was ik groot liefhebber. Als ik me rot voelde, zette ik hun muziek op. De teksten leken voor mij geschreven, de stem van de zanger raakte me tot op het bot. Het gaf me kracht, of zorgde er in ieder geval voor dat ik het leven weer een schop onder zijn kont wilde geven.
De afgelopen jaren bekoelde de liefde een beetje. De band werd me te commercieel en hun muziek zette ik niet meer op wanneer ik me rot voelde. Tot dat liedje gisterochtend. Opeens op de wekkerradio. Het leek alsof de zanger alleen voor mij zong. Alsof die tekst alleen voor mij was geschreven. Alsof ze snapten waar ik mee worstel en ze me wilden laten weten dat het goed komt. En de tranen liepen over mijn wangen.

Dus fok it. Ik hartje Coldplay. Hun muziek gaat weer aan. En wie weet vind ik mezelf daardoor weer een beetje…

Geef een reactie

