Tik Tok

Denk je wel eens na over de dood? Sta je er wel eens bij stil dat aan jouw leven een einde komt? En dat dat einde misschien wel heel, heel, heel dichtbij is? Dichterbij dan je lief is?

Wat nu als je weet dat je over een paar uur komt te overlijden? Ga je dan als een gelukkig mens dood? Of ben je eigenlijk helemaal niet zo blij met de persoon die je nu bent, op de plek in het leven waar je nu bent, met de mensen die je nu om je heen hebt? Haal je wel uit je leven wat je eruit kunt halen, en vooral, wat je eruit wil halen?

Nu voelt het alsof je alle tijd van de wereld hebt. Tijd genoeg toch? Je bent nog jong enzo. Gezond. Je sport. Als je het niet te druk hebt op je werk. En die paar sigaretten maken echt niets uit hoor, ik hoor het je denken. Weet alleen dat er een dag komt waarop je geen tijd meer hebt. Dat is namelijk het enige waarvan je zeker bent in je leven: op een dag stopt jouw klok met tikken.

Dus denk na. Denk aan alle dingen in je leven die je anders wil zien. En verander ze. Het klinkt heel simpel. En eigenlijk is dat het ook. Je moet alleen de eerste stappen zetten en de rest volgt. Waarom stel je ze uit? Geen tijd? Of ben je bang dat mensen je uitlachen om jouw verborgen wensen? Wat houdt je tegen? Denk je daar wel eens aan? Al die beperkingen heb je niet nodig. Laat ze los. Zet die eerste stappen. Wees niet bang. Je kunt er alleen maar gelukkiger van worden.

Welke dingen zou je nog willen doen voor je dood? Wat staat er op je bucketlist? Geen tijd, geen geld, te spannend, niemand die met je mee wil? Ik ken de redenen om het niet te doen. Die excuses maken we allemaal. Maar kijk eens diep in je hart: wat wil jij nog doen? Waar klopt je hart sneller van? Ga ze doen!

En welke plaatsen zou je nog eens willen zien? Waar zou je echt graag naartoe willen? Wat wil je nog een keer zien omdat het zo mooi en gaaf was? Ga het zien!

Welke boeken wil je al jaren lezen? Je hebt het alleen te druk om er tijd voor vrij te maken. Ik weet het, ik snap het. Ik doe het ook. Maar welke boeken liggen er stof te vergaren? Welke boeken staan er op je verlanglijstje? Schaf ze aan. En vooral, maak tijd vrij om ze te lezen!

Welke muziek hoor je het liefst? Welke nummers zijn jouw favoriete nummers aller tijden? Welke nummers mogen absoluut niet ontbreken op je begrafenis? Luister ze. Nu. Zet het volume helemaal open. Denk nergens aan. Geniet. Of nog beter, nodig je vrienden uit en zing samen de nummers uit volle borst mee. Waarom wachten?

Bedenk 10.000 redenen waarom je nooit wilt sterven. Maar vooral: denk aan alle dingen waarvoor je dankbaar bent in je leven. Nu, op dit moment. Sta erbij stil. Wees dankbaar.

Besef je waarom het zo goed, zo fijn is om nu te leven. En de glimlach die dat op je gezicht tovert, houd die vast. Houd dat gevoel vast.

Je leeft!

2 gedachtes over “Tik Tok

  1. Wel, ik ben me heel bewust van mijn bestaan, van mijn wensen, en van de dood die ooit komt. Ik heb me daar al enigszins op voorbereid. Er staat een bestand op de computer met wat ik wil op mijn uitvaart, teksten, liedjes enzovoort. Mijn mijn vind me gek. Maar ik vind het eerder en geruststelling. Want het is het laatste wat ik op aarde nog te zeggen zal hebben, nietwaar.
    Ik heb ook nog ( had ) een hele bucketlist, maar die kan ik wegens omstandigheden niet meer uitvoeren, gezondheidsredenen, en het feit dat mijn zoon in Canada is gaan wonen en dat ik moet kiezen uit die droomreis of twee weken met mijn zoon doorbrengen. (zwaar dilemma). Wat die bucketlist betreft. Je zou ze op een jaar kunnen afhandelen, heel je hebben en houden er aan opofferen. Maar dan moet je nog verder in het leven en de centen zijn op. Men weet immers ook niet precies wanneer men gaat sterven! Maar ik doe mijn best en geniet zoveel ik kan. En ik trek me geen fluit aan van wat de mensen over me zeggen. Ik kan het iedereen aanraden!

    Like

Geef een reactie

