Ça va

Ik merk dat ik moeite heb. Moeite om te reageren op de vraag hoe het met me gaat. En vooral wanneer die vraag gesteld wordt door mensen die me dierbaar zijn. Ik klap dicht. Ik weet niet wat te antwoorden.

Mijn lieve Vlaamse vriendin beantwoordde die vraag meestal met ‘Ça va’. Zo’n perfect antwoord. Het gaat. Het gaat niet goed, maar het kan altijd slechter. Hadden we maar zo’n perfecte reactie in de Nederlandse taal. Want hoe vaak kun je antwoorden dat het helemaal niet goed gaat? Dat de hoofdpijn nogal heftig is? Dat je vandaag het liefst zo snel mogelijk zou zien eindigen? Dat je het liefst deze dag tot een propje zou willen verfrommelen en in de prullenbak zou willen smijten? Volgens mij zit daar een limiet aan. Voor mij in ieder geval wel. Ik hoor het mezelf namelijk al twee jaar denken en ik ben het ontzettend beu.

Ik ben alleen geen type dat met een eenvoudig ‘goed’ antwoordt op de vraag hoe het met me gaat. Niet wanneer die vraag bij vrienden vandaan komt. Want ik ga ervan uit dat ze me die vraag stellen omdat ze oprecht geïnteresseerd zijn. En dan vind ik ´goed´ hetzelfde als ze met een kluitje het riet insturen. Een onpersoonlijk en onoprecht antwoord, en dus respectloos.

Dus als ik niet reageer op je vraag, als ik stil ben en niets van me laat horen, denk dan alsjeblieft niet slecht over me. Ik ben juist zo blij met je. Ik weet alleen niet wat te antwoorden.

Ca va, het gaat, het gaat slecht

5 gedachtes over “Ça va

  1. Wel Chantal, als het slecht gaat met mij antwoord ik ook vaak met het kan beteren het kan ook slechter! Maar als ik me echt heel klote voel , antwoord ik gewoon met “slecht” en meestal vragen ze dan niet verder! Heel veel sterkte meid!

    Like

  2. Via Adriek lees ik mee… Zo herkenbaar! Dank je wel voor het op deze manier verwoorden van je gevoelens en ook al wist je het niet ook die van mij….

    Like

  3. Goed verwoord lieverd ! En zo heel erg herkenbaar…ook in dit huishouden altijd moeite met het geven van een antwoord op zo’n goed/lief bedoelde vraag. Zelfs ik maak me soms “schuldig” aan het stellen ervan, terwijl ik donders goed weet : het antwoord is helaas vaak eenduidig. Maar toch… Dus ik “proost” op dat CA VA! Liefs, Con

    Like

  4. Is ook wel een erg lastige antwoord. Je wilt ook eigenlijk niet antwoorden met ‘klote’, want verwachten mensen dan dat je gaat uitleggen waarom of was de vrouw meer vriendelijk bedoeld. Ca va is inderdaad beter.

    Like

Geef een reactie

