Waarom die oordoppen?!

Sinds een kleine maand draag ik oordoppen. Overdag. Terwijl het relatief rustig is. Of bij het boodschappen doen. Bij de kapper. Maar ook bij festivals en concerten, terwijl er helemaal geen band speelt. En dat roept vragen op. Ondanks het feit dat ze niet heel erg zichtbaar zijn (en er wordt zelfs gewerkt aan een setje dat praktisch niet zichtbaar zal zijn), krijg ik rare blikken en veel vragen. Dus hierbij de uitleg.

Ik draag op maat gemaakte oordoppen die van alle geluid 15 dB afhalen. En voor mij is dat een uitvinding. Ik wou dat ik ze een jaar – of zelfs twee – eerder had gehad. Ik kan veel meer doen zonder gillend gek te worden en het scheelt me veel hoofdpijn. Sinds het ongeluk heb ik namelijk last van overprikkeling. De filters die bij “gezonde” mensen zorgen dat ze geroezemoes kunnen buitensluiten, werken bij mij niet meer. En daar word je gek van, kan ik je vertellen!

Ze noemen het ook wel Sensory Overload. Ik heb het sterk met geluid en gelukkig iets minder met beeld, al zal je mij vaak zien met een zonnebril op, ook wanneer het regent, of gewoon in huis. Het licht is me dan gewoon te fel. En kleding draag ik tegenwoordig ook liever los en wijdvallend.

Dus zie je mij met mijn oordoppen in, kijk dan niet raar op. Ze maken mijn leven een stuk fijner. Ik hartje mijn oordoppen!

Ik kwam een tweetal filmpjes tegen die het misschien iets kunnen verduidelijken:

 

 

(Sensory Overload komt veel voor in combinatie met autisme. Let op: ik heb geen autisme, maar hersenletsel)

Gerelateerde blog: Over emmers, filters en stuiterballen

Geef een reactie

