Kiezen voor de toekomst (oftewel: het verslag van het bezoek aan de neuroloog)

Ik dacht dat ik er vrede mee begon te krijgen. Ik dacht echt dat ik begon te accepteren dat het is zoals het is, en dat er geen grote veranderingen meer zullen plaatsvinden. Enkel nog wat ik er zelf van kan maken en maak. En toch voelde ik me gistermiddag immens rot en huilde ik stiekem onder mijn dekbed.

Gisteren had ik namelijk mijn eerste gesprek met een nieuwe neuroloog in een ander ziekenhuis: de start van het secondopiniontraject. Ik had geen verwachtingen meer. Het enige wat ik wilde was een MRI, om te kijken naar de slijtage in mijn nek, en om uit te sluiten dat het een nekhernia is. Dacht ik. De MRI krijg ik, over 2 dagen zelfs al. Dus waarom was ik na afloop dan zo verdrietig? Waarom zat ik er helemaal doorheen?

De conclusie is eigenlijk heel eenvoudig: onbewust moet ik nog steeds de hoop hebben gehad dat de neuroloog iets zou vinden dat alle pijn kan verklaren. En dan bij voorkeur ook nog iets dat kan worden verholpen. Hoe heerlijk zou dat zijn geweest? Maar helaas concludeerde ze dat mijn klachten geen neurologisch probleem zijn, maar restverschijnselen van het ongeluk. Zo simpel is het.

Gelukkig kan ik er vandaag weer tegenaan. Ik weet dat ik op de goede weg ben met de rest van het traject, zoals ik al beschreef in mijn vorige blog. Dus ik geniet op dit moment van de spierpijn in mijn buik, door de pilatesles van afgelopen maandag. Buikspieren: ik heb ze gewoon nog! Hoe heerlijk! Dus ik ga verder met pilates, bouw dat verder uit, en uiteindelijk zie ik mezelf ook wel weer in de sportschool belanden, of dagelijks op mijn eigen roeimachine.

Want sommige dingen kun je niet veranderen. Maar je hebt wel in de hand wat je zelf doet. Je kunt kiezen voor je eigen toekomst. En die toekomst, daar werk ik hard aan. Ik kom er wel, met wat geduld en doorzettingsvermogen. Dat weet ik ondertussen zeker. Ik kan dit. Punt.

Geef een reactie

