Wat is nou een datum?

Opeens het besef. Ik probeerde mezelf voor te houden dat het maar een datum is, en wat is nou een datum? Een kleine stip in de tijd, bestaande uit een reeks cijfertjes, meer niet.

Maar deze dag is er exact een jaar verstreken en nog steeds vergeet ik weleens dat ze dood is. Dat ik nooit meer met haar kan praten, dat ik nooit meer een moment als dit met haar kan delen. Ik kan haar contactgegevens nog steeds niet uit mijn telefoon verwijderen, hoe raar of macaber dat misschien ook is. Ik wil het ook gewoon niet verwijderen. Waarom zou ik? Als een symbolische daad om te bewijzen dat ik verdergegaan ben en ik me prima kan redden? Ik wil domweg nog geen afscheid nemen van die schakel met haar.

Ik mis haar. Nog steeds, iedere dag. En ja, er zijn momenten waarop ik even niet aan haar denk, waarop ik druk ben met andere zaken, of andere mensen, of mezelf. Maar er gaat geen dag voorbij waarop ik niet aan haar denk, en elke dag voel ik haar nog wel even bij me. En ja, ik praat zelfs elke avond tegen haar terwijl ik in de tuin naar de sterren kijk, en vaak kijk ik haar foto op de kast – die ene waarop ze haar tong uitsteekt, want zo herinner ik me haar het liefst: haar tong uitstekend en genietend van de zon en live-muziek – diep in de ogen en vertel ik haar alles.

Haar moeder vertelde me ooit beschaamd dat ze blij was dat ik mijn ongeluk had gehad. Want zonder dat ongeluk was ik Gregje niet tegengekomen. En het deed me beseffen dat, wanneer ik de mogelijkheid zou krijgen om terug te gaan in de tijd om op die ene dag een andere weg naar huis te mogen rijden, ik het niet zou doen. Ja, ik vervloek veel van de gevolgen van het ongeluk, absoluut. Maar mijn vriendschap met Gregoline hoort daar niet bij: die vriendschap was het ongeluk meer dan waard.

Ik mis je, pop.

 

Gerelateerde blogs: Voor mijn allerliefste Gregje, 6 maanden en 1 dag, Gregjes tattoo

3 gedachtes over “Wat is nou een datum?

Geef een reactie

