Kleiner

Sinds een jaar schrijf ik elke avond een paar zinnen in mijn digitale dagboek; over hoe mijn dag was, hoe ik me voel, en hoe mijn lijf voelt. Ik moet continu vragen van de therapeuten hierover beantwoorden, en vaak weet ik echt niet meer hoe ik vorige week of twee weken geleden op een behandeling reageerde. Dit is de oplossing voor mij; nu kan ik alles terugzoeken.

Vanavond schreef ik op:
“Het was een redelijk goede dag, met een paar zware momenten, maar vooral veel fijne gesprekken met lieve en leuke mensen. Ik heb het idee dat de dip minder groot wordt.”

Terwijl ik die laatste woorden in de app klopte (dat klinkt jammer genoeg echt minder poëtisch dan ‘op papier zetten’), vroeg ik me af waarom ik het juist op die manier noteerde. Waarom schreef ik ‘minder groot’, en niet ‘kleiner’? In principe kun je ze door elkaar vervangen in die zin, en toch voelde het anders. In dit geval had het woord kleiner voor mij een veel positievere klank.

Mijn dip wordt kleiner…

Ik herhaalde die zin nog een keertje hardop voor mezelf en besefte me dat het uitspreken van die woorden me een blij gevoel gaf en een grote glimlach op mijn gezicht. Want mijn dip is echt kleiner aan het worden. En kleiner is in dit geval een heel goed eind de juiste kant op.

Wat is kleiner toch eigenlijk een mooi woord!

 

You-Really-Are-Gonna-Make-It

 

2 gedachtes over “Kleiner

Geef een reactie

